AKTYWNOŚCI WSPIERAJĄCE ROZWÓJ MOWY DZIECKA
1. Śmieszne minki
wygłupiaj się z dzieckiem przed lustrem, róbcie zabawne minki i usprawniajcie narządy mowy
2. Zabawy oddechowe – wdech i wyyyydech, dmuchaj, chuchaj, ucz dziecko zarządzania swoim oddechem
Wdech i wydech… – oddychanie. Z wdechem przychodzimy na świat. To czynność niezbędna nie tylko do życia, ale też do mówienia. Prawidłowy tor oddechowy warunkuje poprawną wymowę i prawidłowy rozwój narządów artykulacyjnych. Ćwiczenia wydłużające fazę oddechową wpływają na gospodarowanie powietrzem podczas mówienia. To bardzo ważne umiejętności.
3. Czytaj, opowiadaj, wymyślaj – czyli pobudzamy wyobraźnię, wzbogacamy słownictwo
O tym, że warto czytać dzieciom wie każdy. Dlaczego? Czytanie na głos stymuluje rozwój mózgu, pobudza ciekawość świata, rozwija wyobraźnię, zainteresowanie czytaniem, poczucie bezpieczeństwa, buduje więź i bliskość z rodzicem, kształtuje wrażliwość moralną, zapobiega uzależnieniom od urządzeń multimedialnych.
A jak czytanie dziecku wpływa na rozwój mowy? Wzbogaca zasób słów mowy biernej (rozumienie) i czynnej (mowa), poszerza wiedzę o świecie, ćwiczy koncentrację i pamięć.
4. Motoryka duża i mała – baw się paluszkami, lep, tnij, wycinaj, nawlekaj, rysuj, maluj, ugniataj.
Motoryka mała to wszelkie ruchy palców i dłoni, ruchy o mniejszym zakresie, wymagające skupienia i koncentracji uwagi. Motoryka mała to: rysowanie, malowanie, pisanie, chwytanie, przenoszenie palcami, zgniatanie. Co ma ręka do mowy? Istnieje związek pomiędzy rozwojem mowy a motoryką precyzyjną rąk. Ma to neurofizjologiczne uzasadnienie. W korze mózgowej ośrodki odpowiedzialne za ruchy ręki znajdują się w bliskiej lokalizacji z ośrodkami zawiadującymi ruchami artykulacyjnymi.
„Sroczka kaszkę warzyła”, „Kominiarz”, „Idzie rak” – to tylko kilka zabaw, które każdy z nas zna (jeśli nie, to koniecznie warto odświeżyć tę szufladkę w pamięci lub wspomóc się literaturą ).
5. Usprawniaj półkule mózgowe
Układaj, dopasowuj, segreguj, odwzorowuj, analizuj, łącz – lewa półkula odpowiada za mówienie
6. Percepcja słuchowa – słuchaj, reaguj, rozpoznawaj dźwięki, odtwarzaj rytm, bo ukształtowane funkcje słuchowe warunkują prawidłowy rozwój mowy
Teoria na temat rozwoju mowy do pobrania TUTAJ.